Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Pomarańczowy siłacz ratuje miasto przed powodzią

Maszyny budowlane
22.08.2014 00:00:00
Trwają prace modernizacyjne Wrocławskiego Węzła Wodnego. Jednym z bohaterów ratującym miasto przed powodzią są maszyny marki Doosan. Początkowo Węzeł zaprojektowano tak, by fala powodziowa o przepływie do 2 400 m3/s, nie była w stanie zagrozić ludziom i budynkom. Niestety, powódź sprzed 17 lat jasno pokazała, że te zabezpieczenia są niewystarczające.
Trwają prace modernizacyjne Wrocławskiego Węzła Wodnego. Jednym z bohaterów ratującym miasto przed powodzią są maszyny marki Doosan.
Początkowo Węzeł zaprojektowano tak, by fala powodziowa o przepływie do 2 400 m3/s, nie była w stanie zagrozić ludziom i budynkom. Niestety, powódź sprzed 17 lat jasno pokazała, że te zabezpieczenia są niewystarczające.
Aby sytuacja z roku 1997 i 2000 roku (miasto zalała wtedy ogromna fala powodziowa) nie powtórzyła się, zmiany musiały być gruntowne. Prace trwają zatem w obiektach hydrotechnicznych, korycie Odry, na wrocławskich mostach i w śródmieściu. Oprócz poprawy bezpieczeństwa, miasto zyska pod kątem atrakcyjności dla mieszkańców i turystów. Wybudowane zostaną przejazdy dla przechodniów i rowerzystów oraz schody amfiteatralne przy rzece. W ciągu najbliższych trzech lat na ten cel zostanie przeznaczone jeszcze około 1,5 miliarda złotych.
Przy modernizacji pracuje wiele maszyn, a wśród nich koparki Doosan, m.in. DX255 LC oraz DX340 LC. W zależności od zapotrzebowania, wykonują one różne prace: od wydobywania i załadunku piasku, po profilowanie skarpy pod układanie geowłókniny pod narzut kamienny. Pierwsza z nich posiada wysięgnik 5.700 mm, ramię 2.900 mm oraz łyżkę o pojemności 0,92 m sześc.. Koparka została wyposażona w silnik DOOSAN DL06 z układem bezpośredniego wtrysku common rail. Zastosowana integracja silnika wraz z nowoczesnym elektronicznym systemem kontroli e-EPOS zapewnia optymalną moc i oszczędność paliwa. Druga z nich, większa, DX340LC posiada zaś silnik DOOSAN DL08, również z układem common rail. Maszyna została wyposażona w wysięgnik 6.500 mm, ramię 3.200 mm oraz łyżkę o pojemności 1,48 m3. - Maszyny spełniają wszystkie niezbędne standardy. Sprawiają, że praca przebiega naprawdę sprawnie - mówi Emilian Marczak, operator jednej z koparek.
Projekt modernizacji zakłada wykonanie siedmiu zadań inwestycyjnych. Wszystkie prowadzą do wspólnego celu - profilaktyki przeciwpowodziowej. Pierwszy z czterech kontraktów realizuje między innymi konsorcjum firm "Energopol - Szczecin" S. A., posiadające w swoim parku maszynowym wiele koparek z logo Doosan.
Za sprawą wykonawców, dotąd spokojny nadrzeczny krajobraz zamienił się w ogromny plac budowy. Koparki gąsienicowe, wywrotki i wozidła przegubowe pracują nawet w weekendy, by projekt prowadzony był w terminie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.