Wiadomości z rynku

środa
30 października 2024

Scania zawładnęła kopalnią

Off-roadowe pojazdy dla budownictwa
22 kwietnia 2016
Codziennie samochody ciężarowe Scania wykonują ciężką pracę na placach budowy w różnych zakątkach świata. Z początkiem wiosny pojazdy budowlane, leśne i energetyczne firmy po raz kolejny zostały poddane testom w najbardziej wymagających warunkach podczas Scania Test Tour 2016.
W tegorocznej edycji Scania Test Tour udział wzięło 11 ciężarówek tej marki, które odwiedziły sześć miejscowości w okresie 31 marca – 8 kwietnia. Mapa testowego touru firmy obejmowała Lublin, Łódź, Bydgoszcz, Gdańsk, Szczecin oraz Nadarzyn. My zapoznaliśmy się z ofertą szwedzkiej firmy podczas dynamicznego pokazu w kopalni kruszywa w Szemudzie (Głazica) koło Gdańska, gdzie można było sprawdzić, jak ciężarówki budowlane radzą sobie na pusto i z ładunkiem w trudnych warunkach naturalnych.
W centrum uwagi znajdowały się zwłaszcza cenione w Polsce wywrotki 8x6, 8x4 i 6x4, z nową wzmocnioną 13-tonową osią tylną oraz ciągnik 4x4 ze stałym napędem obu osi. Podczas testów można było również zobaczyć pojazdy bardziej wyspecjalizowane, jak wywrotka 6x6 i betonomieszarka 8x4. Zaprezentowano również popularne wersje hakowców, podwozia do transportu drewna stosowego oraz uniwersalne, samowyładowcze podwozie 4x4, które może służyć do transportu materiałów oraz prowadzenia różnego typu prac budowlanych, remontowych czy konserwacyjnych. 
Pojazdy przygotowano do testów we współpracy z partnerami Scania, wyspecjalizowanymi producentami zabudów, takimi jak: KH-Kipper, MHS, Meiller-Kipper, Skibicki, Elbo, HMF, Hyva, FM Leżajsk, Graco i Wielton. W trakcie pokazów zaprezentowano również maszyny budowlane Komatsu.

Gotowe do ciężkiej pracy

– Scania jest obecnie największym dostawcą podwozi w Polsce. Od lat produkujemy wyjątkowo wytrzymałe i solidne rozwiązania, co czyni z nas partnera pożądanego przez profesjonalistów. Nasze pojazdy znalazły uznanie kierowców nie tylko w transporcie długodystansowym, ale również w trudnej służbie w straży pożarnej czy przy wyrębie lasu. Co więcej, zamierzamy zdobyć pozycję lidera w dostawach podwozi dla branży budowlanej – skomentował Paweł Paluch, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji Scania Polska. – Pojazdy Scania charakteryzują się doskonałą zwrotnością i własnościami trakcyjnymi, zaprojektowanymi z myślą o najtrudniejszych warunkach użytkowania, przez co są cenione przez klientów. Potwierdzają to wyniki sprzedaży. Liczba podwozi do zabudowy Scania zarejestrowanych w 2015 roku wyniosła 843, co stanowi ponad 35 proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Największą popularnością cieszą się podwozia o konfiguracji 6x4 oraz 8x4. 

Odchudzanie konstrukcji

Jak powiedział nam podczas pokazu w żwirowni w Szemudzie Błażej Bąder, specjalista ds. sprzedaży w Scania Polska, nowa, wzmocniona tylna oś jest lżejsza, dzięki czemu wzrasta ładowność pojazdów, a także zapewnia bardziej komfortowa jazdę w terenie. Nasz rozmówca zwrócił uwagę, że taka jest obecnie tendencja rynkowa, aby zwiększać wytrzymałość i dzielność terenową samochodów, a jednocześnie obniżać ich masę własną. Dlatego stosuje się m.in. lżejsze mosty. Producenci mogą sobie na to pozwolić, bo systematycznie wzrasta kultura eksploatacji pojazdów, użytkownicy znacznie rzadziej niż dawniej przeładowują je.
Błażej Bąder ujawnił, że w ostatnim okresie wzrósł popyt na pojazdy z napędem 8x6, które sprawdzają się w transporcie towarzyszącym robotom ziemnym przy budowie dróg i autostrad. Mają dużą ładowność (32 t DMC), eksploatacja na drogach utwardzonych nie jest kosztowna, a dobrze radzą sobie w terenie, dzięki dołączanemu napędowi przedniej osi. Jeśli chodzi o silniki, popularne są ostatnio 13-litrowe 410- i 450-konne bez EGR (tylko z SCR), o stosunkowo prostej konstrukcji.

Z manualem i z „automatem”

W ciężarówkach typowo terenowych producent proponuje manualne skrzynie biegów. Dla samochodów o średniej ładowności jest to podstawowa skrzynia 8-biegowa GR875. Dla tych o dużej ładowności – 8+1-biegowa. Do wyboru jest jeszcze 12+2-biegowa skrzynia z dwoma biegami pełzającymi, występująca także w wersji z nadbiegiem. W pojazdach poruszających się częściej po drogach utwardzonych, a rzadziej w terenie, polecany jest system zautomatyzowanej zmiany biegów Opticruise – np. w ciągnikach, ale też w podwoziach 8x4, zabudowywanych betonomieszarką lub wywrotką. Tryb Off-road w systemie Opticruise uzupełnia tryby Normal i Power podczas jazdy terenowej. Unika rozłączania napędu poprzez otwarcie sprzęgła, minimalizuje liczbę zmian biegów i pozwala na szybszą ich zmianę. Wszystkie skrzynie biegów są przystosowane do napędu przystawek odbioru mocy (od 600 do 1200 Nm). Przystawki mogą być mocowane na silniku, na kole zamachowym i na skrzyni biegów. W każdym przypadku dostępny jest na życzenie nabywcy Scania Retarder 4100 Nm (R4100).
Panel kontroli trakcji to zintegrowany przełącznik wszystkich blokad, które włącza się według pożądanej kolejności. Sprawdzaliśmy jego działanie w pojeździe 8x6, pokonując bezdroża żwirowni. Jest tuż pod ręką i łatwo się go używa na wyboistych drogach. Ponieważ nie było bardzo grząsko, wystarczyło włączenie reduktora i blokady międzymostowej tylnego wózka. W trudniejszych warunkach moglibyśmy jeszcze skorzystać z dołączenia napędu na przednią oś, blokady osiowej tylnego wózka i blokady osiowej przedniego wózka.

Duży wybór konfiguracji podwozi

Scania oferuje szeroki wybór konfiguracji osi podwozi pojazdów terenowych (od 4x4 aż do 8x8), które mogą być zespolone z czterema różnymi profilami ramy głównej. Rozstaw osi może być dowolny w zakresie 2.900-6.500 mm. Ramy projektowane są tak, by swoim kształtem oraz sztywnością były dostosowane do konkretnego przeznaczenia i obciążenia. Dostępne są ramy o różnej wytrzymałości, zarówno z pojedynczymi jak i podwójnymi podłużnicami. System modułowy ramy umożliwia niemal nieograniczony zakres adaptacji. Istnieje możliwość wyboru wysokości podwozia, które zapewnia duży prześwit i ochronę wrażliwych elementów pojazdu przed uszkodzeniem lub – obniżone – celem zmniejszenia oporów powietrza lub wjazdu na drogi czy do budynków z limitem wysokości.
Warianty zawieszenia z przodu to 9-tonowa oś z zawieszeniem resorowym lub pneumatycznym, a z tyłu – resory paraboliczne lub trapezowe (11,5, 13, 19, 21, 26, 30 t), oś zespolona o dopuszczalnym nacisku 32 t, z zawieszeniem pneumatycznym dla podwozia o wysokości High.
Dostępne są hamulce bębnowe, a także lżejsze, skuteczne i dobrze chronione przed uszkodzeniem hamulce tarczowe.

Zabezpieczone przed uszkodzeniami

Stalowy zderzak nie odkształca się nawet przy dość brutalnym traktowaniu. 35-tonowy zaczep do holowania pozwala skorzystać z pomocy po zakopaniu się, bez zrzucania ładunku. Szeroka osłona dolna chroni dolną część chłodnicy powietrza doładowującego i silnika oraz przód miski olejowej. Duży kąt natarcia od 23 do 31 stopni, ułatwiający podjazdy, jest rezultatem połączenia zmodyfikowanego przodu kabiny z wysokim podwoziem. Wyższe umieszczenie reflektorów głównych umożliwiło zwiększenie prześwitu pod zderzakiem. Lampy, wyposażone w wysokociśnieniowe dysze spryskiwaczy, są chronione stalowymi osłonami. Wysoko umieszczony wlot powietrza sprawdza się podczas pracy w warunkach zapylenia.

Rozwojowy rynek

Scania z 26,4 proc. udziałem w rynku jest liderem na rynku podwozi w Polsce. 
Z kolei jeśli chodzi o polski rynek pojazdów konstrukcyjnych, udział Scanii w zeszłym roku wyniósł prawie 20 proc. W tym czasie sprzedano 54 wywrotki, 40 pojazdów do lasu oraz 33 hakowce. 
Eksperci Scania przewidują, że rynek pojazdów konstrukcyjnych w Polsce będzie się rozwijał, tym bardziej, że na budowę i utrzymanie infrastruktury drogowej przeznaczono 150 mld zł, które mają być wydane do 2020 roku. Na potrzeby planowanych inwestycji będzie potrzebny odpowiedni sprzęt oraz odnowienie flot.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.