Wiadomości z rynku

poniedziałek
22 lipca 2024

Rekordowa ekspozycja w Monachium

3423 wystawców na targach Bauma
6 maja 2016
Za nami kolejna, 31 edycja największych na świecie targów budowlano – górniczych BAUMA w Monachium (11-17 IV). To jedyne takie targi na świecie, które skupiają całą branżę maszyn budowlanych. 
Tegoroczna impreza okazała się rekordowa, zarówno pod względem liczby gości jak i wystawców. Według raportu opublikowanego przez organizatora, przyciągnęła do Monachium około 580 000 gości z 200 krajów, co oznacza ponad 9-procentowy wzrost w stosunku do Baumy 2013. Najwięcej zwiedzających przyjechało z Niemiec, z Austrii, Szwajcarii, Włoch, Francji, Holandii, USA, Szwecji, Rosji, Polski i Czech. Na powierzchni około 600 tys. mkw. zaprezentowało się 3423 wystawców, a wśród nich 25 polskich firm. Oprócz maszyn budowlanych można było obejrzeć wiele nowych ciężarówek konstrukcyjnych, naczep i przyczep.
Światowe Targi Maszyn, Pojazdów i Sprzętu dla Przemysłu Budowlanego, Materiałów Budowlanych, i Górnictwa Bauma to największa tego typu impreza adresowana do branży budowlanej i okołobudowlanej. Organizowana od 1954 r. gromadzi co trzy lata największych producentów sprzętu budowlanego, dostawców części maszyn i podzespołów oraz szefów firm z branży przemysłowej, stanowiąc okazję do poszukiwania partnerów biznesowych, kooperantów i oferentów. Oprócz edycji europejskiej pod marką Bauma organizowane są trzy inne bliźniacze imprezy targowe: Bauma Conexpo Africa w RPA, Bauma China oraz Bauma Conexpo India.
Nie sposób napisać o wszystkich prezentacjach w jednej relacji, dlatego wspominamy tylko o wybranych ekspozycjach, zaczynając od maszyn budowlanych i górniczych.

Astra – światowa odsłona pojazdu dla branży górniczej

Bauma była miejscem światowego debiutu nowego ciężkiego pojazdu Astra HD9 8x6 Euro VI. Prezentowana wersja to wywrotka o pojemności 24 m3 i dopuszczalnej masie całkowitej 60 ton. Samochód napędzany 13-litrowym silnikiem FPT Cursor Euro VI o mocy 560 KM (412 kW), sprzężonym ze zautomatyzowaną 16-biegową przekładnią Astronic ZF ze zintegrowanym intraderem, polecany jest do eksploatacji w górnictwie. Rozwiązania techniczne zastosowane w tym modelu przyczyniają się do zwiększenia jego solidności, niezawodności i wytrzymałości, a tym samym do poprawy efektywności eksploatacji. Przystosowane do dużych obciążeń przednie i tylne osie Kessler, wzmocnione paraboliczne zawieszenie oraz solidne podwozie z dwiema płaskimi i równoległymi podłużnicami (320 x 90 x 10 mm + 6 mm) to cechy gwarantujące stabilność i odporność na najtrudniejsze warunki.

Bell – wyjątkowe wozidło przegubowe

Południowoafrykański producent Bell Equipment zaprezentował po raz pierwszy poza Afryką swoje nowe 60-tonowe wozidło. Premierowy pokaz miał miejsce podczas Bauma Africa 2013 i był prawdziwym przebojem wystawy. Model Bell B60E, który jest przeznaczony do przewozu bardzo dużych mas w każdych warunkach pogodowych, będzie konkurował w segmencie wcześniej zarezerwowanym tylko dla wozideł sztywnoramowych.

CAT – zaawansowane technologie

Firma Caterpillar przedstawiła zaawansowane technologie zwiększające wydajność oraz ponad 60 produktów. 
Technologia Cat Connect to podstawowa technologia w postaci sprzętu lub oprogramowania dostępna dla wyposażenia Cat lub konkurencyjnego. Wykonuje różne zadania i dostarcza informacji umożliwiających usprawnienie operacji klienta. Technologia może być zamontowana fabrycznie lub u dealera. Technologie budowlane na wystawie to: LINK – rejestruje kluczowe dane z zakresu wydajności i stanu oraz udostępnia je w sieci w celu ułatwienia podejmowania decyzji; GRADE i COMPACT – dwa rozwiązania z zakresu produktywności, umożliwiające operatorom szybsze i dokładniejsze przenoszenie materiału przy mniejszej liczbie przejazdów; PAYLOAD – wbudowany system do wozideł i narzędzi ładujących, który zwiększa wydajność, skraca czas cyklu i obniża koszt w przeliczeniu na tonę. 
Wystawiono liczne maszyny przeznaczone do pracy w budownictwie, górnictwie, przemyśle oraz w sektorze gospodarki odpadami i prac leśnych, wyposażone we wspomniane technologie. Wśród wystawionych maszyn można było obejrzeć koparki 336F LN XE, 352F L XE, 323F i 340F, ładowarkę kołową 966M XE, spycharkę D6N, miniładowarkę gąsienicową 299D2 XHP, kompaktową ładowarkę kołową 918M, ładowarkę teleskopową TH3510D. 
Częścią ekspozycji były również trzy nowe modele rozściełaczy: AP300F, AP355F oraz AP555F. 
W strefie górniczej wystawy pojawiła się nowa koparka hydrauliczna 6015B – model najlepszy w swojej klasie pod względem prędkości i mocy oraz zoptymalizowany w sposób pozwalający załadować wozidła Cat 773, 775 i 777 za odpowiednio czterema, pięcioma i siedmioma przejazdami.

Doosan i Bobcat – nowe koparki, ładowarki

Doosan Construction Equipment przedstawił wiele nowo wprowadzanych produktów marek Doosan Heavy, Bobcat oraz Doosan Portable Power. 
Ekspozycja Doosan Heavy obejmowała między innymi nową 5-tonową koparkę kołową DX57W-5, którą nie tylko zaprojektowano w zgodności z normą Stage IIIB, lecz także wyposażono w szereg nowych funkcji zwiększających wydajność pracy, komfort operatora, wytrzymałość oraz oszczędność paliwa.
Z kolei 14-tonowa DX140LC-5 oraz 15-tonowa DX140LCR-5 to nowe koparki gąsienicowe spełniające wymagania normy Stage IV, o znacznie zwiększonej wydajności w porównaniu do wcześniejszej generacji modeli „-3”, zgodnej z normą Stage IIIB. Obie koparki wyposażone są w silnik Perkins 1204F, który charakteryzuje się nie tylko obniżonym zużyciem paliwa, ale też mocą i momentem obrotowym charakterystycznymi dla większych silników przy mniejszej pojemności skokowej. 
Doosan po raz pierwszy prezentował także następujące maszyny zgodne z normą Stage IV: koparki kołowe DX140W-5, DX165W-5, DX190W-5 oraz ładowarki kołowe DL200-5 i DL250TC-5, które oficjalnie zostaną wprowadzone na rynek w późniejszym terminie.
Przekrojowy charakter miała prezentacja nowej generacji ładowarek kompaktowych, podnośników teleskopowych oraz osprzętu marki Bobcat. Firma oferuje obecnie nową trzyletnią gwarancję standardową na wszystkie modele podnośników teleskopowych ze sztywną ramą marki Bobcat produkowane w zakładzie w Pontchâteau w Loarze Atlantyckiej we Francji. 
Ciekawostką była prototypowa elektryczna koparka Bobcat E10 o zerowej emisji spalin. Standardowa 1-tonowa minikoparka to jedna z najpopularniejszych maszyn z gamy koparek kompaktowych tej marki. 

Terex – światowa premiera maluchów

Marka Terex zorganizowała światową premierę sześciu nowych minikoparek serii XL TC14-2, TC16-2, TC19-2, TC22-2, TC35-2, TC37-2 w klasach od 1,4 do 3,7 tony.
Nowa koncepcja stanowiska operatora, innowacyjne sterowanie oraz nowe wzornictwo to najważniejsze cechy modeli prezentowanej serii. Rezultatem jest lepsza wydajność pracy, bardziej komfortowe stanowisko operatora, łatwość obsługi oraz serwis. Testy przeprowadzone przez markę Terex wykazały, że nowe maszyny zapewniają nawet o 20% większą wydajność pracy podczas szybkiego kopania rowów niż popularne modele konkurencyjne. Minikoparki są wyposażone w układy hydrauliczne LUDV (Last-Unabhängige-Durchfluss-Verteilung = niezależny od obciążenia rozdział natężenia przepływu). Niewiele modeli w tej klasie oferuje tego typu rozwiązania. 

Volvo – 16 premier

Volvo Construction Equipment zaprezentowało kilka nowych flagowych produktów, w tym największe maszyny wyprodukowane kiedykolwiek przez tę firmę. W sumie na targach Bauma 2016 premierę miało 16 maszyn tej marki, przeznaczonych do eksploatacji kamieniołomów, budowy instalacji mediów i budowy dróg. Podczas targów obchodzono także 50. rocznicę wprowadzenia przez Volvo innowacyjnej koncepcji wozideł przegubowych.

Daimler – od A jak Arocs do Z jak Zetros

Jak zwykle, nie zabrakło ciężarówek na monachijskiej wystawie. Na powierzchni ponad 2100 mkw. Daimler zaprezentował 22 pojazdy dla branży budowlanej. Głównym bohaterem stoiska był Arocs, czyli jedyny typoszereg stworzony dla sektora budowlanego. Ponadto uwagę zwracał Actros 4163 LS SLT jako czteroosiowy model z dodatkową dokręcaną osią pomocniczą i Unimog U 527 jako nośnik narzędzi w budownictwie drogowym.
Oferta Arocsa obejmuje kompletną gamę wariantów i konfiguracji, w tym HAD z dołączanym napędem na wszystkie koła (Hydraulic Auxiliary Drive).
Z targami Bauma 2016 zbiegło się wprowadzenie nowej, tandemowej osi zespolonej z przekładniami hipoidalnymi w dwóch różnych wersjach (2x10 t oraz 2x13 t) – z myślą o jeszcze wyższej wydajności, a także uzupełnienie oferty o kabiny z nisko położonym wejściem, dodatkowe warianty wyposażenia, takie jak kokpit z jasnym wnętrzem, oraz elementy opcjonalne w ramach linii Home lub Style. 

Iveco – Eurocargo 4x4: europejski debiut

IVECO zaprezentowało pełną ofertę pojazdów dla budownictwa, w tym wspomnianą Astrę HD9 8x6, samochód ciężarowy Eurocargo w nowej wersji 4x4, który został po raz pierwszy pokazany publicznie, trójstronną stalową wywrotkę na podwoziu Daily 4x4 i trójstronną wywrotkę Trakker 6x6.
Eurocargo 4x4 zostało zaprojektowane pod kątem eksploatacji w najtrudniejszych warunkach terenowych. Samochód o dmc 11,5 lub 15 t, jest oferowany z kabiną dzienną lub sypialną ze standardowym dachem. Rozstaw osi – od 3.240 do 4.150 mm. Nowy model jest dostępny z silnikami Tector 7 o mocy 220 lub 250 KM (wersja 11,5-tonowa) oraz 250 lub 280 KM (wersja 15-tonowa). Eurocargo jest jedynym pojazdem ciężarowym średniej wielkości, który spełnia wymagania normy Euro VI w zakresie emisji spalin przy zastosowaniu tylko jednego systemu kontroli emisji, czyli technologii Hi-SCR z pasywnym filtrem cząstek stałych.

MAN – silnik D3876 „Diesel of the Year 2016”

Silnik MAN D3876 do pojazdów ciężarowych oraz maszyn budowlanych i agrotechnicznych został na targach wyróżniony tytułem „Diesel of the Year 2016”. Jury uzasadniło swój wybór innowacyjną kompleksową koncepcją silnika. Nagroda ta jest przyznawana już od jedenastu lat przez włoskie czasopismo branżowe DIESEL. Jury składające się z dziennikarzy reprezentujących różne specjalistyczne tytuły prasowe w dziedzinie motoryzacji przekonała przede wszystkim podstawowa koncepcja konstrukcji silnika D3876 i zastosowanie wyjątkowo wytrzymałych materiałów – koncepcję tę nowy sześciocylindrowy silnik szeregowy dzieli ze sprawdzonymi silnikami D20/D26 firmy MAN. Bazując na tej koncepcji, inżynierowie MAN zastosowali przy konstruowaniu nowego silnika D3876 liczne innowacyjne rozwiązania techniczne. Chłodzenie top-down, zawory wypukłe, stalowe tłoki, pierścienie ogniowe oraz system wtrysku Common-Rail o ciśnieniu do 2500 bar czynią z silnika D3876 wyjątkowo niezawodny, efektywny pod względem kosztów i oszczędny mechanizm napędowy.

Scania – ciężarówki o modułowej konstrukcji

Scania przedstawiła sześć ciężarówek budowlanych o modułowej konstrukcji, pozwalającej na zoptymalizowanie masy własnej pojazdów. Oprócz nich można było zobaczyć odnowioną gamę słynnych, pomarańczowych silników przemysłowych: 9-litrowych, 13-litrowych i 16-litrowych, zgodnych z Tier 4 final oraz Stage IV. Jednostki 9- i 13-litrowe są stale rozwijane, aby sprostać normie Stage V.
Uwagę zwracał ciężki ciągnik 10x4 z 16-litrowym silnikiem V8.
To ciągnik Scania R 730 LA 10x4*6, Euro 6 – ze standardową skrzynią biegów, zdolny tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie do 150 ton. Silnik o mocy 730 KM uzyskuje moment 3.500 Nm przy 1.000-1.400 obr/min.
Scanię G 450 CB 8x4, Euro 6 zabudowano trójstronną wywrotką Meiller o masie zoptymalizowanej pod kątem wysokiej ładowności. Ciągnik G 490 CA 4x4, Euro 6 – z napędem obu osi przygotowano do holowania naczepy wywrotki. Na podwoziu P 410 CB 8x4, Euro 6 zabudowano lekką betonomieszarkę o objętości 9 m3. Model P 400 CB 6x4, Euro 5 posłużył do stworzenia uniwersalnej wywrotki szosowo-terenowej. Z kolei na bazie Scanii P 400 CB 6x6, Euro 5 stworzono wywrotkę kopalnianą.

Kässbohrer – niskie podwozia

Bogata była też oferta producentów zabudów, naczep i przyczep. Firma Kässbohrer zaprezentowała wiele spośród swoich innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu ciężkich ładunków na długich trasach, m.in. naczepy niskopodwoziowe o ładowności do 130 ton i długości do 18 m, oraz naczepy typu platforma. 
W Monachium pokazano m.in. 2-osiową naczepę niskopodwoziową K. SLL 2, sterowaną hydraulicznie, do transportu ciężkich ładunków o wysokości ponad 3.700 mm, dzięki zastosowaniu specjalnej platformy o wysokości zaledwie 300 mm. Na wystawie można też było zobaczyć inne nowe niskopodwoziowe naczepy tego producenta: 3-osiową K. SLA 3, 8-osiową, sterowaną hydraulicznie K. SLH 8, a także lekką naczepę typu platforma K. SPS 3

KH-Kipper – od lekkich do kopalnianych

Stoisko KH-Kipper cieszyło się sporym zainteresowaniem. W ciągu 7 dni targowych odwiedziło je kilkuset gości z całego świata – Europy, Afryki, Azji i Ameryki Północnej. W ich gronie znaleźli się zarówno stali, jak i zupełnie nowi klienci. Targi Bauma nie mogłyby obejść się bez premier i nowości. W Monachium KH-Kipper zaprezentował nowe modele zabudów do lekkiego i ciężkiego transportu budowlanego oraz ciekawe zabudowy kopalniane. Zwiedzający mogli obejrzeć łącznie 6 eksponatów zgromadzonych na stoisku własnym i u partnerów handlowych takich jak GINAF Nederland i MAN Truck & Bus.
Zamontowany na jednej z wywrotek kopalnianych nowoczesny system mierzenia przechyłu to jedna z nowości prezentowanych przez KH-Kipper na Baumie. Zadaniem systemu jest bezpieczny wyładunek z wywrotki nawet na nierównej powierzchni. Największą popularnością w Niemczech cieszą się budowlane zabudowy trójstronne na 2- i 3-osiowych podwoziach. Nieprzypadkowo więc na Baumie kielecka firma zaprezentowała kilka zabudów trójstronnych zarówno do lekkiego, jak i ciężkiego transportu budowlanego. 
Kopalniana zabudowa W1U Heavy-Duty, prezentowana na stoisku Ginaf Nederland, została zamontowana na największym w całej gamie Ginafa modelu HD 5395 TS 10x6. Dzięki specjalnej konstrukcji, skrzynia charakteryzuje się dużą objętością i jednocześnie wysoką ładownością. Przy projektowaniu zabudowy duży nacisk położono na optymalizację czasu kiprowania. 70 ton ładunku pojazd rozładowuje w ciągu zaledwie 40 sekund. 

Kögel – asfalt nie wystygnie

Firma Kögel przedstawiła po raz pierwszy swoją całkowicie izolowaną wywrotkę wannową do transportu asfaltu. Dwu- i trzyosiowe wywrotki wannowe o pojemności 24 m3 są już dostępne we wszystkich wariantach różniących się grubością ścian i wanny, jak również z pełną izolacją termiczną. W charakterze izolacji stosowany jest wysokiej klasy termoutwardzalny materiał izolacyjny, który nadaje się w szczególności do stosowania w temperaturach do 200°C. Pojazd jest wyposażany w zintegrowany czteropunktowy system pomiarowy oraz wskaźnik temperatury z drukarką.
Niemiecka firma prezentowała też naczepę do przewozu materiałów budowlanych Multi. Naczepa ma wzmocnione podwozie, co umożliwia jej zastosowanie w warunkach budowy i do przewozu kontenerów. 

Wielton – na niemieckim przyczółku

Wielton S. A., największy polski i wiodący w Europie producent naczep i przyczep, zaprezentował pięć pojazdów: naczepę specjalistyczną niskopodwoziową do przewozu maszyn budowlanych (NJ RM2) oraz cztery pojazdy dedykowane branży budowlanej i kopalnianej. Obecność wieluńskiego producenta na targach Bauma stanowiła doskonałą okazję do zaprezentowania pojazdów szerokiemu gronu klientów – w tym z Niemiec, gdzie w lutym br. Wielton otworzył spółkę handlową – Wielton GmbH. Stoisko Wieltonu było największe spośród 25 polskich wystawców. 
Kolejne Targi Bauma odbędą się w Monachium w dniach 8-14 kwietnia 2019 r.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.