Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Aby ładunek był jak najniżej

Bogata oferta naczep i przyczep niskopodwoziowych
1 lipca 2016
Przewoźnicy zajmujący się ciężkim i specjalistycznym transportem ponadgabarytowym mają duży wybór naczep i przyczep niskopodwoziowych. 
Przewozy specjalistyczne, w tym wielkogabarytowe, to coraz ważniejsza gałąź transportu drogowego. Dlatego też coraz bogatsza jest oferta producentów naczep i przyczep do takiego transportu.
Nie jest to duży rynek w Polsce. Bywa, że jeden dealer sprzedaje w ciągu roku kilka takich pojazdów. Szacuje się, że w sumie co roku do nabywców trafia kilkadziesiąt do stu nowych pojazdów tego typu, od najprostszych kosztujących od 150 tys. zł naczep do transportu zwykłych maszyn budowlanych po najbardziej skomplikowane, kosztujące kilka milionów złotych pojazdy modułowe do transportu najtrudniejszych ponadgabarytów. Dystrybutorów przybywa, a producenci prześcigają się w rozwiązaniach poprawiających funkcjonalność pojazdów niskopodwoziowych.
Podobnie jak w przypadku innych naczep, producenci konstruują coraz lżejsze niskopodwoziówki, stosując wysokogatunkową stal. Jest to sprzęt specjalistyczny, większość z nich jest szczegółowo konfigurowana pod zamówienie. Mimo specjalizacji, w najnowszych modelach nierzadko stosuje się rozwiązania pozwalające na łatwe przekształcanie tych pojazdów do przewozu różnych ładunków.
Poniżej prezentujemy krótkie charakterystyki oferty poszczególnych producentów.

Bodex 

Bodex produkuje wieloosiowe pojazdy, na osiach wleczonych, podnoszonych, skrętnych/nadążnych, skrętnych/wymuszonych ze sterowaniem radiowym VSE. Stosuje się w nich odpinany przód, z możliwością wjazdu kombajnów i ciężkich maszyn budowlanych, rozsuwanie naczepy i poszerzanie na boki z wykorzystaniem ruchomych elementów stalowych i desek. Do wyboru są rampy najazdowe jednoczęściowe lub składane, aluminiowe lub stalowe, opuszczane/podnoszone hydraulicznie, przesuwne na boki, sterowane ręcznie dźwigniami lub bezprzewodowo. Wyposaża się je w koła bliźniacze z niskim profilem opon i podłogi z wytrzymałych desek. 
Można zamawiać naczepy z obniżeniami pokładu ładunkowego na koła przewożonych maszyn, z demontowanymi zakryciami. 

Broshuis 

Najpopularniejsze, rozciągane naczepy semi tego holenderskiego producenta mogą mieć od dwóch do ośmiu osi o nacisku od 8 do 12 t każda. Standardowo ostatnie osie skręcane są wymuszeniowo. Wyższej klasy rozciągane naczepy semi wyposażane są w hydraulicznie sterowane osie. Mogą ich mieć do dziesięciu (każda od 8 do 12 t). Dostępne są też łabędzia szyja z hydrauliką, niezależne zawieszenie osi (seria SL) oraz rozciąg dzielący zasadniczy pokład ładunkowy na dwa wózki osiowe. Na bazie pojazdów serii SL z niezależnym zawieszeniem powstała seria 100 ton, czyli pojazdy podobne do klasycznych wózków modułowych, z możliwością wpinania pomiędzy nie obniżonego pokładu ładunkowego, przy zachowaniu jego wysokości nad osiami tylko 85 cm. Seria 100 ton może funkcjonować w konfiguracji semi lub tiefbett.
Proponowane są również czterokrotnie rozciągane naczepy przeznaczone do transportu elementów elektrowni wiatrowych. Ich maksymalna długość wynosi 70 m. Ofertę uzupełniają jedno- do pięcioosiowych naczepy tiefbett z rozciąganiem i możliwością współpracy z wózkiem dolly.

Cometto

Naczepy tej marki do przewozu ciężkich ładunków mają hydraulicznie skrętne osie (2-10). Platforma o szerokości 2.550, 2.750 lub 3.000 mm i ładowności do 140 t jest stała albo z rozciągiem pojedynczym, podwójnym lub potrójnym. Stosowane jest zawieszenie pneumatyczne lub hydrauliczne z równym rozkładem obciążenia na osie. Opony m.in. 245/70 R17.5 lub 205/65 R17.5. Łabędzia szyja hydrauliczna lub stała, zaprojektowana pod ciągniki 4x2, 6x2, 6x4, 8x4. 

Demarko

DEMARKO jest jednym z wiodących producentów naczep i przyczep do transportu ponadnormatywnego. Jednym z najpopularniejszych modeli oferowanych przez tę firmę jest naczepa platforma (seria PL) typu mega, 3-osiowa. To wszechstronny i uniwersalny pojazd. Łączy w sobie możliwość transportu prostych ładunków takich jak kontenery po bardzo długie konstrukcje stalowe czy też elementy elektrowni wiatrowych. Mała wysokość pokładu ładunkowego wynosząca 1.050 mm dodatkowo poszerza spektrum zastosowań tego produktu. 
Naczepy platformowe mogą zostać doposażone, dzięki czemu pojazdy serii PLM oraz PLF są jeszcze bardziej uniwersalne. 

Doll 

Doll Fahrzeugbau AG znany jest z produkcji specjalistycznych naczep do przewozu dłużycy oraz maszyn budowlanych, ładunków ciężkich i ponadgabarytów. W ofercie firmy są platformy dwu-, trzy i czteroosiowe ze stałymi lub skrętnymi osiami i pojedynczym lub bliźniaczym ogumieniem. Naczepy semi mogą mieć od dwóch do ośmiu osi. Osie mogą być skrętne, wymuszeniowo lub hydraulicznie. W wieloosiowych konfiguracjach ostatnia oś skręca się pod kątem 45 stopni, co zapewnia całemu składowi dużą zwrotność. Naczepy semi mogą być rozciągane, wyposażone w zagłębienia na koła dużych maszyn, także w plandekę ze stelażem. Naczepy tiefbett mogą mieć trzy lub cztery hydraulicznie skręcane osie oraz pojedyncze, podwójne lub potrójne rozciąganie.
Doll jest pierwszym producentem, który przed sześcioma laty wprowadził do oferty niezależne zawieszenie osi naczep semi (nawet do 10 osi) i tiefbett – to tzw. technologia Panther. Doll oferuje też tiefbetty z osią podporową tuż za balkonem oraz rozciąg dzielący zasadniczy pokład ładunkowy naczepy semi na dwa wózki osiowe np. w konfiguracji 2+6.
Ostatnią rodziną naczep są trzy-, cztero- lub pięcioosiowe pojazdy samosterowane z obrotnicą. Służą do transportu ładunków o masie do 100 t i długości do 80 m. Elementem nośnym jest w ich przypadku sam ładunek. Generalnym importerem pojazdów Doll jest firma Timex S.A.

Emtech

Firma EMTECH zajmuje się produkcją naczep i przyczep różnego przeznaczenia. Oferuje bogaty wachlarz pojazdów niskopodwoziowch w różnych wersjach rozstawu osi, wyposażenia, długościach standardowych oraz rozciąganych. Powierzchnia pokładu ładunkowego stanowić może litą płaszczyznę lub może być zagłębiana na całej szerokości jak i w postaci zagłębień na koła znajdujących się wzdłuż obrzeża naczepy bądź przyczepy.
Wyposażenie niskopodwoziówek produktowych pod marką EMTECH jest elastycznie dopasowywane do potrzeb nabywców, co skutkuje wieloma wariantami produktów. Począwszy od przyczep typu Tandem (2-osiowych), poprzez przyczepy typu Tridem (3-osiowe), 4-osiowe, z obrotnicą, aż po naczepy w wersjach od 1 do 6 osi. Pozostałe wyposażenie: najazdy aluminiowe (dokładane), najazdy obsługiwane ręcznie instalowane na stałe ze wspomaganiem sprężynowym oraz najazdy hydrauliczne jednoczęściowe bądź łamane, które obsługiwane mogą być za pomocą hydrauliki ciągnika siodłowego bądź niezależnie z systemu PowerPack. 
Naczepy Tiefbett tego producenta, z osiami sterowanymi hydraulicznie, do przewozu ładunków gabarytowych to pojazdy przeznaczone przede wszystkim do przewozu długich i szerokich elementów, w szczególności rur o większej średnicy, o łącznej masie do 30 ton. Wyposażane są w hydrauliczny system sterowania skrętem osi oraz zawieszenie hydrauliczne TRIDEC/JOST, a także w innowacyjną instalację hamulcową z systemem przyspieszającym. Zastosowany w naczepie hydrauliczny układ sterowania skrętem osi HS przeznaczony jest do rozsuwanych naczep o dużej ładowności, gdzie wysokość i długość podłogi naczepy nie jest istotna. Układ wyposażony jest w pilota do sterowania radiowego skrętem osi, co daje możliwość poruszania się po drogach publicznych bez większego problemu. Wykorzystane zawieszenie hydrauliczne TP-O charakteryzuje się niezależną regulacją jego wysokości. Pozwala uzyskać skok osi wahliwych do 600 mm, przenosi wysokie obciążenia oraz zapewnia bardzo duży kąt skrętu. 
Układ automatycznego smarowania Groeneveld pozwala na zmniejszenie przestojów pojazdu i gwarantuje poprawną pracę w trudnych warunkach. Możliwość rozciągania dolnego pokładu do 20 metrów pozwala na przewóz ładunków przekraczających standardowe gabaryty. Odpinany przód naczepy ułatwia załadunek, a siłowniki zamontowane w przedniej części zapewniają łatwe zapięcie i odpięcie szyi naczepy od reszty pojazdu.

Faymonville 

Belgijski producent naczep specjalistycznych oferuje m.in. naczepy do transportu ładunków nienormatywnych, do przewozu szkła, prefabrykatów budowlanych i dłużycy. Wśród pojazdów do transportu ładunków nienormatywnych jest MultiMAX – to rodzina naczep semi, od dwu- do 10-osiowej, rozciągane teleskopowo do 48 m. Naczepy EuroMAX to również rozciągane semi, dostępne w konfiguracjach od dwóch do czterech osi. MegaMAX to rodzina naczep tiefbett, od jednej do pięciu osi z odpinaną łabędzią szyją i możliwością podpięcia 1-3-osiowego wózka dolly. Z kolei GigaMAX to trzy- lub czteroosiowe naczepy tiefbett z dodatkową osią podporową przy łabędziej szyi. Pojazdy VarioMAX są linią naczep tiefbett o wysokiej ładowności, ze zintegrowanym wózkiem podporowym. Konstrukcja poszczególnych członów jest podobna do typowych modułów, czyli mają one po dwie osie w linii, jednak w odróżnieniu od modułów na każdej z osi jest pojedyncze ogumienie. Prawdziwe moduły naszą nazwę ModulMAX. 
Nowością jest rodzina pojazdów CombiMAX, o możliwościach porównywalnych z modułami, jednak lżejszych, bardziej uniwersalnych i tańszych w zakupie oraz eksploatacji. Jedną z ich zalet jest możliwość zmiany liczby osi w drodze bez użycia dźwigu, także w stanie załadowanym. 
Firma produkuje też naczepy kilku innych linii, m.in. Telemax, Cargomax czy Flexmax. Od niedawna w naczepach semi Faymonville dostępne jest niezależne zawieszenie i hydraulicznie rozszerzany pokład ładunkowy, natomiast pojazdy Variomax oferowane są w wersji „light”, z kołami R17.5.
Przykładem wykorzystania pojazdów Faymonville może być ich służba w fińskiej firmie AT Specialtransport. Cztery naczepy niskopodłogowe semi MultiMAX, trzy naczepy platformowe TeleMAX, jedna naczepa niskopodwoziowa MegaMAX i jedna wielofunkcyjna naczepa VarioMAX jeżdżą „po krainie tysiąca jezior”. Kierowcy są zadowoleni z tego, że naczepy są łatwe w obsłudze i mają podobne wyposażenie techniczne.

Fliegl 

Fliegl, którego dystrybutorem w Polsce jest firma Lux-Truck w ofercie ma zarówno naczepy jak i przyczepy niskopodwoziowe. Przykładem jest nowa, lekka, prezentowana na Baumie, przyczepa trzyosiowa DTS 300 Green light. Produkowana jest z wysokiej jakości stali konstrukcyjnej. To pojazd o masie 5.500 kg i ładowności technicznej 24.500 kg. Zawieszony jest na 10-tonowych osiach. Pokład wypełniany jest twardą deską 70 mm, obniżona jest wysokość załadunku dolnego pokładu – 850 mm. Przyczepa wyposażana jest w najazdy o długości 2.800 mm i szerokości 750 mm. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi 30 ton. Długość górnego pokładu – 2.300 mm, dolnego – 5.900 mm, całkowita długość – 10.300 mm.

Goldhofer  

Niemiecka firma ma pełną ofertę naczep zarówno dla budowniczych dróg jak i przewoźników ładunków nienormatywnych: naczepy semi z teleskopowym rozciąganiem (do 10 osi), tiefbett oraz modułowe. Goldhofer oferuje pojazdy z osiami skrętnymi wymuszeniowo oraz hydraulicznie i hydrauliką łabędziej szyi. 
Największym uznaniem cieszą się naczepy modułowe, przeznaczone do transportu ładunków o masie od 80 t. Osie klasy Pendelachse, montowane na czopach lub obrotnicach, sterowane hydraulicznie, są skrętne pod kątem 60 stopni. Hydrauliczna kompensacja osi pozwala na użycie modułów także na nierównej nawierzchni. 
Najnowsze rozwiązania transportowe Goldhofer do przewozu elektrowni wiatrowych FTV 300 to zestaw do transportu śmigieł elektrowni wiatrowych w trudnych warunkach terenowych, zwłaszcza w górach, tam gdzie normalna naczepa nie będzie mogła przejechać. Takie urządzenia mogą być zamontowane m.in. na samojezdnych wózkach 6- lub 8-osiowych typu PST/SL-E. Mogą też być ustawione na przyczepie modułowej klasy THP. Pojazdy mają balast równoważący masę śmigła. Adaptery z wstępnie nawierconymi otworami pozwalają na przyśrubowanie różnych typów łopat. Śmigło można unieść maksymalnie pod katem 60 st. Może ono obracać się wokół własnej osi bez ograniczeń. Zabudowa i zdjęcie śmigła z adaptera jest możliwe bez używania dźwigu. Zestaw może przewozić śmigła o długości ponad 60 m. Masa własna zestawu wynosi 13,5 t.
W nowej rodzinie naczep MPA-K połączono sprawdzoną technologię osi MPA (12 t nacisku na oś oraz promień skrętu koła 60 st.) z wielozadaniowym system modułowym. Wszystkie moduły z tej rodziny są po połączeniu od razu gotowe do drogi. Przykładem może być model MPA-K9 (3+6), którego można szybko stworzyć pojazd typu semi (platforma) jak i pojazd z obniżonym pokładem. Dzięki małej wysokości ładunkowej jest polecany do transportu ładunków o dużej wysokości. Nadwozie tylne posiada zagłębienie na ramię koparki oraz zapewnia możliwość montażu ramp najazdowych, a nadwozie przednie przystosowane jest do łączenia z platformą ładunkową jak i obniżonym pokładem ładunkowym. Przewidziano możliwość używania różnych łabędzich szyj. 
Nowa, kompaktowa naczepa STZ-VP/MPA 4 (1+3), z pokładem typu tieffbett, to pojazd uniwersalny. Wytrzymała konstrukcja, optymalne położenie środka ciężkości ładunku oraz łabędzia szyja dają dużą elastyczność przy transporcie różnego rodzaju ładunków w klasie 45-50 t. Naczepa jest odpowiednia przede wszystkim do transportu wysokich ładunków. Przednie nadwozie można unieść maksymalnie o 600 mm – cecha istotna np. podczas przejeżdżania przez ronda lub krawężniki. Wyposażenie tylnego nadwozia w osie MPA oznacza małą różnicę wysokości pomiędzy pomostem ładunkowym a nadwoziem tylnym, co przede wszystkim jest ważne w transporcie ładunków które wystają do tyłu. 
Od niedawna firma oferuje też wielozadaniową naczepę STZ-L 4 RM (16,5m długości całkowitej składu). To pojazd z zagłębionymi polami bocznymi oraz zagłębieniami na koła do transportu maszyn budowlanych. Dzięki zagłębieniom, wariacyjnej platformie ładunkowej, małej i regulowanej wysokości ładunkowej, model ten przystosowany jest do transportu różnego rodzaju ładunków – np. ciężkich oraz wysokich maszyn budowlanych. 
Dostarczane z pojazdami oprogramowanie symulacyjne easyLOAD nie tylko wspiera użytkownika przy załadunku, lecz – jak zapewnia producent – jest zaakceptowanym przez policję narzędziem dokumentującym sytuację transportową.

Kässbohrer 

Do rozwiązań firmy Kässbohrer w dziedzinie transportu ciężkich ładunków należą naczepy niskopodwoziowe (seria SL), i niskopodwoziowe typu low-bed o ładowności do 130 ton, mogące przewozić ładunki o długości do 18 m. 
Naczepy serii SL dostępne są w wersji od trzy- do ośmioosiowych, rozsuwane lub z wypisaną łabędzią szyją. Szeroki wachlarz dodatkowych możliwości, w tym sprawdzony wielopunktowy system mocowania ładunku oraz siedem różnych typów ramp, zapewniają elastyczność w codziennym użytkowaniu tych pojazdów.
Naczepy niskopodwoziowe Kässbohrer mogą przewozić ładunki o masie do 130 ton oraz długości do 18 metrów. Dodatkowo, pojazdy serii SL są wyposażane w wygodny system mocowania ładunku, który można dopasować do różnych wielkości kontenerów, by zapobiec powrotom na pusto.
Podczas targów BAUMA 2016 niemiecki producent zaprezentował zarówno wiele spośród swoich innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu ciężkich ładunków na długich trasach, jak również swoje naczepy typu platforma. 
Przykładem nowoczesnych rozwiązań zapewniających najwyższy stopień bezpieczeństwa transportowanych towarów jest 2-osiowa, sterowana hydraulicznie naczepa niskopodwoziowa K. SLL 2, która umożliwia transport ciężkich ładunków o wysokości ponad 3,7 m dzięki zastosowaniu specjalnej platformy o wysokości zaledwie 30 cm. Wypinana łabędzia szyja (o nośności 18 ton) skraca proces ładowania towarów wielkogabarytowych i poprawia bezpieczeństwo załadunku poprzez możliwość ładowania i rozładunku z przodu naczepy. Łabędzia szyja oraz platforma mogą zostać odłączone w czasie krótszym niż 50 sekund, dzięki zastosowanym systemom hydraulicznym, ew. pneumatycznym. Możliwość przedłużenia o 5.500 mm oraz zainstalowanie osi skrętnych hydraulicznie umożliwia manewrowanie naczepą w najtrudniejszych warunkach drogowych i w najbardziej wymagających miejscach. Naczepa jest wyposażana w możliwą do zdemontowania podłogę z twardego drewna, która umożliwia transport owalnych ładunków. 
Z kolei naczepa niskopodwoziowa 3-osiowa K. SLA 3 z możliwością przedłużenia o 3,5 m, według producenta przekracza wszelkie dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i oferuje najwyższą jakość transportu ciężkich ładunków. Dzięki trzystopniowemu poszerzaniu oraz 7 różnym opcjom zastosowanych przesuwnych ramp najazdowych naczepa K. SLA 3 zwiększa elastyczność użytkowania i pozwala zmniejszyć czas przestojów. Wyposażona w dodatkowe funkcje zabezpieczające posiada wyjątkowe możliwości manewrowania w najtrudniejszych warunkach. Została zaprojektowana z myślą o transporcie ładowarek kołowych, koparek, kombajnów oraz wywrotek. Posiada dwie pary muld na koła, które wbudowane są w ramę zewnętrzną oraz wgłębienie dla ramienia koparki w tylnej części. Dzięki aluminiowym platformom nad muldami może łatwo zostać przebudowana na płaską platformę w celu przewiezienia innego rodzaju ciężkich ładunków. Przenośne tylne rampy wykonano z aluminium (wysokość 2400 mm, szerokość 600 mm, nośność 32 tony). Wysokiej jakości podwozie – ze stali S700 MC.
Niskopodwoziowa naczepa 8-osiowa K. SLH 8 sterowana hydraulicznie o ładowności 130 ton została zaprojektowana do transportu każdego rodzaju ciężkich ładunków. Projekt obejmuje zastosowanie łabędziej szyi o udźwigu 34 ton i zawieszenia hydraulicznego. Osie sterowane hydraulicznie pozwalają na zachowanie maksymalnej zwrotności na trudnych zakrętach oraz przedłużają wydajność i żywotność opon. Dzięki możliwości przedłużenia o 18 m naczepa K. SLH 8 jest polecana do transportu ekstremalnie ciężkich ładunków. Wyposażana jest w hydrauliczne, przesuwne rampy najazdowe (4.000 x 800 mm) i automatyczny system wyrównywania przy 15 km/h.
Lekka platforma K. SPS 3 firmy Kässbohrer (masa własna 5.500 kg) z lekkim podwoziem ma dużą powierzchnię załadunku. Dla lepszego zabezpieczenia ładunku wyposażona została w 10 x 2 gniazd pod kłonice na ramie zewnętrznej i 24 gniazd pod kłonice (cztery rzędy) w podłodze, które umożliwiają transport najróżniejszych ładunków, łącznie z walcami stalowymi. Jako dodatkowe zabezpieczenie ładunku zastosowano system K-fix. W zależności od powierzchni załadunku naczepa K. SPS 3 może zostać wyprodukowana z burtami bocznymi o wysokości 800 mm.
Podwozie wykonano ze stali typu S700 z powłoką KTL dla większej ładowności i zwiększonej trwałości. W wyposażeniu dodatkowym przewidziano samoskrętne osie dla poprawy zwrotności w wąskich zakrętach.

Mega 

Naczepy i przyczepy niskopodwoziowe tej marki – bazujące na 2-5 osiach marki SAF, BPW lub Gigant (nośność osi 5,5-12 t), mogą być wyposażane w funkcje skrętu i podnoszenia. Konstrukcja pojazdu wykonywana jest z wysokogatunkowych stali o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych. Powierzchnia ładunkowa może być płaska, z zagłębieniem, z zagłębieniem i konstrukcją wyrównującą oraz z zagłębieniami na koła. Powierzchnia wykańczana jest twardym drewnem, antypoślizgową wodoodporną sklejką lub blachą ryflowaną. Na zamówienie wykonywana jest konstrukcja do ochrony przewożonego ładunku przed wpływem warunków atmosferycznych.
Najazdy – od krótkich aluminiowych (nakładanych ręcznie), poprzez rozkładane ręcznie (o napędzie sprężynowym) aż do łamanych rozkładanych i przesuwanych na boki hydraulicznie (długość 5 m – kąt najazdu 9 stopni). W ofercie jest również wysuwany hydraulicznie tył naczepy uzupełniony o najazdy ręczne.
W wyposażeniu dodatkowym m.in. agregat elektro-hydrauliczny do napędu najazdów, elektryczna wciągarka, poszerzenia boczne, rozciąganie naczepy.

Nooteboom 

Ten renomowany holenderski producent niskopodwoziówek ma w programie rozciągane naczepy semi OSDS trzy lub czteroosiowe ze skręcanymi wymuszeniowo osiami oraz rozciągane naczepy semi OSD w wersjach dwu-, trzy-, cztero- i pięcioosiowej. Naczepy OSD mają bogatsze wyposażenie i są dostępne w większej liczbie wersji. Pokład może mieć np. zagłębienie na ramię przewożonej maszyny, a w odmianach wieloosiowych właściwy pokład ładunkowy może być szerszy (do 2.740 mm).
W ofercie, poza naczepami semi, są naczepy tiefbett, platformy tele oraz moduły.
Niskopodwoziowe popularne naczepy Pendel-X są osadzane na dwóch, trzech, czterech lub pięciu osiach. Szerokość pokładu – 2.540, 2.740, 2.840 lub 2.990 mm. Dla zwiększenia ładowności stosowany jest jedno- lub dwuosiowy wózek jeepdolly albo jedno-, dwu- lub trzyosiowy wózek interdolly.
Najnowszą generacją naczep semi-niskopodwoziowych tej marki jest Manoovr Multi-PL. Są to pojazdy z ultra-niskim pokładem ładunkowym. Połączenie wysokości pokładu na poziomie 780 mm z co najmniej 12 tonami nacisku na linię osiową czyni Manoovr projektem wyjątkowym. Wysoką nośność na oś uzyskano dzięki zastosowaniu osi Pendel. W naczepach semi-niskopodwoziowych z zawieszeniem niezależnym, nośność wynosi zazwyczaj 9 ton na oś. Uzyskano o 70 mm niższy pokład w porównaniu do naczepy Multi-PX (naczepy semi-niskopodwoziowe z zawieszeniem Pendel). Unikatowy w naczepach semi-niskopodwoziowych kąt skrętu kół 70 stopni i pionowy skok zawieszenia 500 mm czyni z Nooteboom wiodącego producenta w tym segmencie.

Schwarzmüller 

Pojazdy niskopodwoziowe tej marki są kierowana przede wszystkim do budowniczych dróg. Schwarzmüller proponuje wiele rodzajów niskopodwoziowych przyczep i naczep posiadających od dwóch do sześciu osi. Przykładowo trzyosiowa przyczepa z platformą załamaną waży od ok. 6 t, użyteczne obciążenie wynosi ok. 24 t, a całkowita masa pojazdu, technicznie dopuszczalna, 30 t. Wysokość załadunku to ok. 870 mm. Pojazd może mieć ścianki burtowe albo dwie pary muld na koła. 
Wśród naczep ukoronowanie oferty stanowi konstrukcja 6-osiowa, specjalnie wzmocniona, przeznaczona do transportu prefabrykatów budowlanych.

TSR Special Trailers 

Holenderska firma TSR Special Trailers, z siedzibą w Gendt posiada zakłady produkcyjne rozlokowane w Europie, w tym w Bośni i Hercegowinie oraz w Polsce – w Stargardzie Szczecińskim. Konstrukcje spawane w Polsce są ekspediowane do Holandii, gdzie odbywa się końcowy montaż. Ta firma specjalizuje się w projektowaniu i produkcji naczep „na miarę”, mając ponad 25 lat doświadczenia w projektowaniu, rozwoju i produkcji naczep specjalistycznych.
Jak na niewielkiego producenta TSR oferuje szeroką gamę produktów, w wielu różnych modelach i niekończących się możliwościach. Naczepy TSR są wielofunkcyjne i dostępne w wielu wariantach i z rozbudowaną listą akcesoriów – od prostej 3-osiowej do 12-osiowej. Mogą zostać dostarczone jako rozciągane nawet do 58 metrów.
TSR posiada pełną gamę produktów standardowych, ale każda naczepa może zostać zaprojektowana specjalnie według potrzeb konkretnego nabywcy. 
Jedną z najnowszych innowacji TSR są niezależne układy skrętne i zawieszenia, zapewniające nowy wymiar komfortu jazdy i stabilności, dzięki podwójnym ramionom mostkowym i zawieszeniu hydraulicznemu. Osie są bardzo lekkie i redukują przestrzeń konstrukcyjną. Dzięki tym rozwiązaniom można uzyskać dodatkową ładowność i mniejszą wysokość, a w połączeniu z hydraulicznie sterowaną szyją możliwe staje się uzyskanie lepszych ustawień dla każdego rodzaju ładunku.
W ostatnim czasie TSR dostarczyło do jednego z rumuńskich klientów specjalną naczepę z rozwiązaniami dla transportu tramwajów o długości nawet 34 metrów. To 8-osiowa naczepa niskopodwoziowa, potrójnie rozciągana, z wypinaną łabędzią szyją, przednią częścią opuszczaną do poziomu gruntu i podłogą wyposażoną w szyny, tak że tramwaj może wjechać na naczepę prosto z toru.
Ciekawym projektem jest też 10-osiowa naczepa niskopodwoziowa, podwójne rozciągana, z kompletnym zawieszeniem i skrętami hydraulicznymi oraz hydraulicznie sterowaną szyją. Wszystko to dla zachowania najlepszego kierowania i komfortu jazdy. 10 osi daje ładowność techniczną naczepy powyżej 120 ton. Osie są zamontowane w konfiguracji + 3, co oznacza że pierwsze trzy są zlokalizowane w dolnej stałej części przedniej, tuż za szyją i pełnią funkcję wózka dolly w momencie, gdy naczepa jest rozciągnięta. Gwarantuje to odpowiednie rozmieszczenie ładunku na całej długości rozciągu powyżej 30 metrów. Naczepa została dostarczona do Abu Dhabi, gdzie będzie transportować duże betonowe słupy pod budowę drapaczy chmur.

Wielton 

Oferta Wieltonu, największego polskiego producenta naczep i przyczep, skupia się na pojazdach niskopodwoziowych o DMC powyżej 24 t, polecanych przede wszystkim do transportu maszyn budowlanych. Są to zarówno pojazdy z pokładem stałym, jak i rozsuwanym. Producent z Wielunia stawia na nowe rozwiązania konstrukcyjne, zapewniające sztywność i wytrzymałość konstrukcji oraz niską masę własną.
Naczepy, zamawiane często przez firmy pracujące przy remontach i budowie dróg, wyposażane są w koła R17.5 z mocnym i trwałym ogumieniem o szerokości 235 mm. 
Pojazdy o masie własnej 10.350-12.500 kg dostępne są w wersji trzy- lub czteroosiowej, w odmianie stałej lub rozciąganej o 5 m. Naczepy mają konstrukcję jednobelkową i standardowo wyposażane są w najazdy o szerokości 800 mm z regulowanym rozstawem. 
Rama wykonywana jest jako konstrukcja stalowa skrzynkowa z wysokowytrzymałej stali S700. Nośność wynosi 10 t na każdą oś + 18 t na siodło, czyli dla 3-osiowej naczepy 48 t, a dla 4-osiowej 58 t.
Położenie nowej platformy przesuwnej o długości 1.000 mm można regulować w odstępach po 500 mm. Dolny pokład w najnowszej wersji ma poszerzenia 2x250 mm, a podłoga właściwego pokładu ładunkowego wykonywana jest z drewna dębowego. Standardowo w każdej z naczep ostatnia oś jest skrętna, a w naczepach czteroosiowych można zamówić dwie osie skrętne, jednak w takiej konfiguracji pierwsza oś nie może być podnoszona. 
Na tegorocznych targach Bauma Wielton zaprezentował naczepę specjalistyczną niskopodwoziową do przewozu maszyn budowlanych i pojazdów – NJ RM2. Pojazd jest wyposażony w podłogę z systemem poszerzania i najazdy. Dodatkowo daje możliwość umieszczenia ładunku na balkonie z burtami i podłogą z wodoodpornej sklejki. Występuje w 2 wersjach: 3- i 4-osiowej. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.