Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

eBusy MAN na pasie szybkiego ruchu

Elektryczne pojazdy będą szybko wypierały spalinowe
7 sierpnia 2023

Elektryczny MAN Lion's City E zdobywa rynek Fot. MAN

 
Są już z powodzeniem eksploatowane w całej Europie: elektryczne autobusy miejskie firmy MAN. Łącznie od początku sprzedaży zamówiono ponad 1.000 eBusów tej marki. Firma planuje w przyszłości elektryfikację autobusów międzymiastowych i autokarów. MAN Truck & Bus zamierza nadal konsekwentnie podążać ścieżką w kierunku zrównoważonej mobilności i w przyszłości całkowicie polegać na napędzie elektrycznym.

eBusy coraz bardziej popularne

Coraz więcej operatorów transportu publicznego przechodzi na całkowicie bezemisyjną flotę autobusów i polega na pojazdach w pełni elektrycznych, takich jak MAN Lion's City E. Na przykład firma Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) niedawno podpisała umowę ramową na maksymalnie 100 MAN Lion's City 12 E – już po raz czwarty zdecydowała się na eBusy tej marki. Od 2020 roku firma zamawia wyłącznie autobusy z napędami bezemisyjnymi dla swojego obszaru usługowego w Hamburgu.

MAN Truck & Bus elektryzuje Skandynawię

e-Busy coraz częściej pojawiają się w innych miastach. W szczególności Skandynawia jest uważana za jednego z pionierów elektromobilności. Znajduje to również odzwierciedlenie w liczbie zamówień: do końca 2023 roku ma tu jeździć ponad 370 autobusów miejskich MAN z napędem elektrycznym. Jedno z ostatnich zamówień dotyczy 45 autobusów MAN Lion's City 12 E od firmy VIKINGBUS Danmark A/S. W przyszłości przewoźnik będzie obsługiwał trasy w Kopenhadze, a także na Frederiksbergu, w Lyngby, Greve i Høje Taastrup w Danii. Anchersen A/S zamówił już 25 eBusów od MAN w 2021 roku, które są obecnie używane na centralnej linii autobusowej 7A w Kopenhadze. Lion's City E został również znakomicie przyjęty w Norwegii i Szwecji.

Rynek eBusów wzrośnie w Europie wzrósł o 26 procent w 2022 roku

W całej Europie rynek autobusów elektrycznych wzrósł w ubiegłym roku o 26 procent. Oznacza to, że prawie co trzeci nowo zarejestrowany autobus miejski w Europie jest już bezemisyjny. Również MAN Truck & Bus konsekwentnie podąża ścieżką w kierunku zrównoważonego lokalnego transportu publicznego i jest w pełni zaangażowany w napęd elektryczny.
MAN otrzymał już ponad 1.000 zamówień na autobus elektryczny, którego seryjna produkcja rozpoczęła się w 2020 roku. Dzień po dniu około 450 autobusów MAN eBus regularnie kursujących w całej Europie udowadnia już, jak mocne, odpowiednie do codziennego użytku i niezawodne są nowoczesne pojazdy elektryczne.
– Chcemy wprowadzić na drogi znacznie więcej autobusów elektrycznych. Do 2025 roku połowa naszych nowych autobusów miejskich będzie elektryczna, a zaledwie pięć lat później aż 90 procent naszych autobusów w Europie będzie zasilanych bateryjnie. Naszym celem jest również elektryfikacja autobusów międzymiastowych i autokarów – mówi Barbaros Oktay, szef działu autobusów w firmie MAN Truck & Bus.

Koncentrują się na ochronie środowiska i klimatu

Wraz z partnerami i klientami MAN chce promować zrównoważoną mobilność, uwzględniając ochronę środowiska i klimatu.
– Prawdziwą troską jest dla nas odpowiedzialne działanie i wnoszenie pozytywnego wkładu w społeczeństwo – mówi B. Oktay. – Dlatego firma dąży do osiągnięcia neutralności pod względem emisji gazów cieplarnianych najpóźniej do 2050 roku.
Aby osiągnąć ambitne cele klimatyczne, MAN Truck & Bus koncentruje się przede wszystkim na elektryfikacji sprzedawanych produktów. Z sukcesem: zamówienia na eBusy wzrosły ponad trzykrotnie w 2022 r. w porównaniu z 2021 rokiem. Ogółem udział sprzedanych eBusów wyniósł około 12 procent autobusów miejskich sprzedanych przez MAN w Europie. Konkretnie oznacza to, że w ubiegłym roku MAN dostarczył już co ósmy autobus miejski w Europie w wersji akumulatorowej. Jeśli chodzi o elektromobilność, biznes autobusowy jest zatem postrzegany jako prekursor ciężkich eTrucków, których rozpoczęcie produkcji w Monachium planowane jest na 2024 rok.
Akumulatory wysokonapięciowe do autobusów elektrycznych i ciężarówek będą produkowane masowo w Norymberdze od początku 2025 roku. MAN zainwestuje w to około 100 milionów euro w ciągu najbliższych pięciu lat. Celem jest zwiększenie mocy produkcyjnych do ponad 100.000 akumulatorów rocznie. Ponadto infrastruktura ładowania ma zostać rozbudowana w ramach joint venture Grupy TRATON Milence z innymi partnerami branżowymi: planowane jest utworzenie co najmniej 1.700 wysokowydajnych punktów ładowania przy autostradach lub w ich pobliżu, a także węzłów logistycznych w całej Europie w ciągu kilku następnych lat.

MAN Lion's City E przekonuje operatorów i ekspertów

– Naszym głównym celem jest rozwój elektromobilności i aby to osiągnąć, pracujemy na wielu różnych płaszczyznach: czy to szkolenia pracowników, wszechstronne doradztwo dla klientów prywatnych i przewoźników, inwestycje w produkcję baterii lub stały dalszy rozwój naszego MAN Lion's City E – dodaje Barbaros Oktay. – Od początku było dla nas jasne, że będziemy rozwijać naszego eBusa w ścisłej współpracy z naszymi klientami, ale także stale go optymalizować. Naszym celem było i jest oferowanie najlepszego elektrycznego autobusu miejskiego na rynku. Fakt, że nasze starania zostały nagrodzone przez rynek i wielu ekspertów, jest wielkim sukcesem. Na przykład w zeszłym roku nasz Lion's City E został uhonorowany tytułem „Bus of the Year 2023” przez międzynarodowe Jury „Bus & Coach of the Year”. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.