Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Mercedes-Benz eSprinter rusza na drogi

Po premierze w USA nowy model jest już w sprzedaży w Europie
12 marca 2024

Fot. Mercedes-Benz

 
Nowy Mercedes-Benz eSprinter to elektryczna wersja pioniera segmentu dużych samochodów dostawczych. Po raz pierwszy klienci z Ameryki Północnej mogą dzięki temu lokalnie wolnemu od emisji CO2, zasilanemu akumulatorowo vanowi uczynić swoją flotę bardziej zrównoważoną. Oprócz zoptymalizowanej wydajności, nowy eSprinter oferuje wiele innowacji technicznych, które czynią jazdę wygodniejszą, a wiele zastosowań komercyjnych bardziej zrównoważonymi. Dzięki szerokiej gamie wariantów na większości rynków, w zależności od potrzeb klienci mogą wybrać większy zasięg lub większą ładowność pojazdu; mają m.in. do wyboru dwa rodzaje nadwozia i długości, a także trzy różne rozmiary akumulatorów. – Nowy Mercedes-Benz eSprinter podkreśla nasze dążenie do bycia liderem elektromobilności i rozpoczyna kolejny etap naszej strategii elektryfikacji. Jego wszechstronność i elastyczność sprawiają, że jest idealnym pojazdem do szerokiego zakresu zastosowań – zapewnił Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans. Nowy eSprinter będzie początkowo dostępny jako furgon w wersji długiej z wysokim dachem w USA i Kanadzie, z akumulatorem o pojemności 113 kWh (pojemność użytkowa), natomiast na rynkach europejskich w ofercie będą także akumulatory o pojemności 56 kWh i 81 kWh. W późniejszym terminie model pojawi się ponadto po raz pierwszy także jako podwozie, czyli oferta dla firm zabudowujących. W wersji z największym dostępnym akumulatorem zasięg, obliczony na podstawie symulacji z wykorzystaniem WLTP, wynosi w cyklu mieszanym aż 440 km, a w cyklu miejskim do 530 km. Sprawia to, że pojazd ma sprawdzić się zarówno w codziennym użytku w mieście, jak i na dłuższych dystansach. Bateria oparta na technologii fosforanu litowo-żelazowego nie zawiera kobaltu lub niklu i ze względu na trwałość jest polecana do lekkich pojazdów użytkowych. Aktywne zarządzanie temperaturą poprawia wydajność; pompa ciepła jest standardem. Zapewniając przestrzeń ładunkową do 14 m3 i dopuszczalną masę całkowitą do 4,25 t, eSprinter z napędem na tylne koła ma być równie praktyczny jak jego brat z silnikiem spalinowym.

Fot. Mercedes-Benz

 

Modułowy układ zapewniający wszechstronność

Nowy model elektryczny opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, co ułatwia dostosowanie go do wielu wariantów pojazdu. Moduł przedni zawiera wszystkie komponenty wysokiego napięcia i można go łączyć ze wszystkimi wersjami nadwozia, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora. Zintegrowany akumulator wysokonapięciowy znajduje się w module środkowym, w solidnej obudowie w podwoziu. Taka lokalizacja skutkuje nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie pojazdu. W tylnym module znajduje się kompaktowy i mocny silnik elektryczny, który napędza tylną oś.

Fot. Mercedes-Benz

 

Elektryczny układ napędowy

Główne elementy elektrycznego układu napędowego to dwa nowe rozwiązania: silnik i zaawansowana elektryczna oś tylna. Obydwa są instalowane w elektrycznym samochodzie dostawczym Mercedes-Benz po raz pierwszy. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM), który waży około 130 kilogramów, charakteryzuje się wysoką wydajnością i zoptymalizowanym zarządzaniem temperaturą. Dostępny jest w wersjach o mocy szczytowej 100 lub 150 kW i zapewnia moment obrotowy do 400 Nm. Jak zapewnia producent, dla nabywcy połączenie wydajnego silnika i zaawansowanej elektrycznej osi tylnej oznacza wiele korzyści: dużo możliwości konwersji i rodzajów zabudów, dwie długości pojazdów (A2 i A3), dopuszczalną masę całkowitą pojazdu do 4,25 tony, a także opcjonalne zainstalowanie haka holowniczego do przyczepy o masie do 2 ton.

Wspieranie kierowcy na różne sposoby

eSprinter wspiera kierowcę na wiele sposobów dzięki najnowocześniejszej technologii w samochodzie oraz usługom cyfrowym w chmurze w ramach ekosystemu Mercedes me. Przede wszystkim na pokładzie dostępna jest najnowsza wersja systemu multimedialnego MBUX znana z samochodów osobowych Mercedes-Benz. Klienci pojazdów dostawczych zyskali takie funkcje, jak asystent głosowy „Hej Mercedes”, a także rozbudowane opcje personalizacji.

Inteligentne systemy bezpieczeństwa i wspomagania

Standardowy aktywny asystent hamowania to jeden z wielu oferowanych systemów wspomagających. Może wspomagać kierowcę w sytuacji awaryjnej. Inne rozwiązania to m.in. asystent martwego pola i ATTENTION ASSIST. Dodatkową atrakcją wewnątrz pojazdu jest opcjonalne cyfrowe lusterko wsteczne, zapewniające kierowcy niezakłócony widok do tyłu i lepsze wsparcie podczas cofania. Lusterko wsteczne instalowane na przedniej szybie pokazuje wówczas obraz z kamery High Dynamic Range, zainstalowanej w tylnej krawędzi dachu. Lusterko wewnętrzne wyposażone jest w czujniki światła z przodu i z tyłu, i automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza do warunków otoczenia.

Różne funkcje zwiększające wydajność

Zaawansowana technologia dotyczy nie tylko systemów bezpieczeństwa; trzy różne tryby jazdy pozwalają na skonfigurowanie wydajności i zużycia energii eSprintera. Tryb Comfort zapewnia pełny zestaw osiągów i momentu obrotowego. Tryb Economic ogranicza moc silnika w celu zwiększenia wydajności, a tryb Maximum Range dodatkowo zmniejsza moc silnika, ograniczając jednocześnie wykorzystanie takich funkcji jak klimatyzacja, aby maksymalnie zwiększyć zasięg. Zasięg można też zwiększyć poprzez hamowanie z wykorzystaniem rekuperacji, które przekształca energię kinetyczną w elektryczną. Do wyboru są cztery ręcznie wybierane poziomy rekuperacji (D-, D, D+, D++), ale kierowca może także przełączyć się na tryb automatyczny DAUTO. Zaletą tej funkcji jest to, że samochód wówczas automatycznie określa stopień odzysku energii na podstawie sytuacji na drodze i zapewnia optymalną rekuperację. System ECO Assist na desce rozdzielczej pokazuje kierowcy, kiedy zdjąć nogę z gazu, a następnie pojazd automatycznie wybiera odpowiedni poziom odzysku energii. Funkcje takie jak inteligentna nawigacja dla samochodów elektrycznych (Electric Intelligence) jeszcze bardziej zwiększają komfort posiadania eSprintera. Oblicza ona zoptymalizowaną trasę, uwzględniając przystanki na ładowanie w czasie rzeczywistym, w zależności od aktualnej sytuacji na drodze i topografii. Podpowiada również optymalną strategię ładowania tak, aby albo dotrzeć do celu możliwie najszybciej, albo, by po przybyciu na miejsce pozostał określony stan naładowania.

Wygodne ładowanie

Podobnie jak wszystkie elektryczne samochody dostawcze Mercedes-Benz, nowego eSprintera można ładować zarówno prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Ładowarka pokładowa, która przetwarza prąd w pojeździe podczas ładowania prądem przemiennym, np. przy użyciu ładowarki ściennej, ma maksymalną moc ładowania 11 kW . Aby skrócić czas uzupełniania energii, nowego eSprintera można ładować mocą do 115 kW na stacjach szybkiego ładowania. Szybkie ładowanie od 10 do 80 proc. pojemności zajmuje wówczas około 42 minut w przypadku akumulatora o pojemności 113 kWh. Cyfrowa usługa Mercedes me Charge zapewnia klientom bezproblemowe ładowanie i płatności. Mercedes me Charge jest obecnie dostępna w ponad 1,5 mln punktów ładowania na całym świecie, obsługiwanych przez ponad 1.300 operatorów, takich jak ChargePoint czy IONITY (tylko w Europie). Dlatego stanowi jedną z największych zintegrowanych sieci ładowania na świecie. Mercedes me Charge zapewnia przejrzyste ceny publicznych stacji ładowania. Przed rozpoczęciem procesu ładowania użytkownik może na wyświetlaczu MBUX lub w aplikacji Mercedes me sprawdzić koszt kilowatogodziny lub minuty, a także szacunkowy całkowity koszt pełnego naładowania. Dostępne będzie również rozwiązanie B2B, szczególnie dla klientów korporacyjnych. Dzięki temu klienci korporacyjni i flotowi będą mogli uprościć zarządzanie pojazdami i kierowcami oraz fakturowanie dla całej firmy.

Zintegrowany pakiet serwisowy wliczony w cenę

Pakiet serwisowy zawarty już w cenie pojazdu (Integrated Service Package, ISP) pokrywa koszty prac zgodnie z książką serwisową i specyfikacjami producenta dla pierwszych czterech przeglądów w ciągu pierwszych czterech lat lub maksymalnie do 160.000 kilometrów. Dzięki regularnej i profesjonalnej kontroli podzespołów wysokiego napięcia oraz innych części i funkcji pojazdu, eSprinter ma być zawsze gotowy do jazdy i zachowywać swoją wartość. Z kolei bezpłatny certyfikat akumulatora Mercedes-Benz AG w ramach odpowiedzialności prawnej za wady fizyczne i gwarancji nowego pojazdu Mercedes-Benz, zapewnia łącznie na okres 8 lat od dostawy/pierwszej rejestracji lub do 160.000 km, że maksymalna pozostała pojemność baterii w zestawie akumulatorów nie będzie mniejsza niż 70 proc. pojemności początkowej. Dla eSprintera dostępne jest przedłużenie certyfikatu akumulatora o dodatkowe 140.000 km do łącznie 8 lat/300.000 km (w ramach pakietów eComplete).

Zrównoważona produkcja na rynki światowe

Modułowa koncepcja pojazdu pozwala na maksymalną synergię w produkcji, a tym samym odpowiednie korzyści skali. Model produkowany jest w zakładach Mercedes-Benz Vans w North Charleston w Karolinie Południowej/USA, Düsseldorfie i Ludwigsfelde w Niemczech. Łącznie w latach 2021–2024 Mercedes-Benz Vans zainwestuje około 350 milionów euro w nowy model auta dostawczego, z czego około 150 mln euro w dostosowanie produkcji we wspomnianych trzech fabrykach. Ponieważ zrównoważony rozwój jest główną zasadą przewodnią Mercedes-Benz, produkcja nowego eSprintera jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.