Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Citroen Jumpy - "Francuz" na ropę

Samochody dostawcze. Citroen Jumpy 1.9 D, 1.9 TD, 2.0 HDI (1996-2006)
29 czerwca 2007
Citroen Jumpy pierwszej generacji jest reprezentantem niezbyt licznej grupy aut dostawczych o rozmiarach pośrednich pomiędzy samochodami użytkowymi zbudowanymi na bazie osobówek segmentu B, np. Oplem Combo czy VW Caddy, a najpopularniejszymi dostawczymi "średniakami", takimi jak VW Transporter czy Ford Transit. Zaletami samochodów dostawczych z Francji są przede wszystkim: ekonomiczne silniki (1.9 D oraz 2.0 HDI), trwały wolnossący diesel, ustawna ładownia oraz komfort jazdy prawie jak w osobówce. Minusy to z kolei: nietrwałe przednie zawieszenie, rdza, wycieki oleju z silnika i kłopoty z instalacją elektryczną.
Luk bagażowy opisywanego Citroena w wersji bazowej (kabina z jednym rzędem siedzeń) ma kubaturę ok. 3,5 m sześc. Plusem jest to, że przestrzeni tej nie ogranicza np. koło zapasowe, które znajduje się pod podłogą. Innym walorem Jumpy jest komfort podróżowania, podobny do tego, jaki znamy z samochodów osobowych. Słabym zaś punktem jest zawieszenie (głównie przednie), w którym częstej wymiany wymagają np. amortyzatory i sworznie.
W jednostki wysokoprężne zaopatrzonych zostało ponad 90 proc. Jumpy, które sprzedano u nas u dilerów i spotyka się w komisach oraz na giełdach. Z trzech diesli najbardziej ceniony jest najstarszy, wolnossący 1.9 71 KM. Pytanym przez nas użytkownikom nie przeszkadza to, że auto z tym motorem jest "mułowate", gdyż ich zdaniem słabe osiągi rekompensuje małe spalanie (średnie wskazania nie przekraczają 7 l/100 km). Silnik ma opinię trwałego, trzeba jedynie co 60-70 tys. km wymienić uszczelkę pod głowicą.
Znacznie lepsze osiągi ma diesel 1.9 TD 92 KM, zaopatrzony w turbosprężarkę, jednak pali sporo więcej. Szczególnie widać to w trakcie jazdy miejskiej: 9-10 l/100 km (1.9 D 8-8,5 l). Jeszcze lepszymi parametrami charakteryzuje się najnowocześniejsza jednostka, zaopatrzona w bezpośredni wtrysk paliwa (2.0 HDI 94-109 KM), spotykana w najmłodszych Jumpy. Zużycie oleju napędowego jest tu mniejsze o ok. 0,5 l na 100 km niż w motorze wolnossącym. Posiadacze skarżą się tylko, że ten silnik jest mało odporny na "chrzczone" paliwo, szwankują z tego powodu m.in. elementy układu wtryskowego.
Słabym punktem pierwszych Jumpy jest instalacja elektryczna. W autach starszych, z lat 1996-1998, przewody są delikatne, szybko korodują i pękają. Starsze Jumpy mają też problemy z korozją.
Poza typowym, 2-miejscowym furgonem Jumpy występuje także w wariancie przeszklonym, kombi (5 miejsc). Znacznie rzadziej trafiają się samochody zaopatrzone w kanapę z przodu z trzema miejscami. Standardem są dwuczęściowe, symetryczne drzwi tylne oraz suwane boczne. Te ostatnie czasem tracą szczelność, co zdarza się głównie w okresach sporych wahań temperatur.

Plusy

Ekonomiczne silniki (1.9 D oraz 2.0 HDI). Trwały wolnossący diesel. Ustawna ładownia. Komfort jazdy prawie jak w osobówce.

Minusy

Nietrwałe przednie zawieszenie. Rdza. Wycieki oleju z silnika. Kłopoty z instalacją elektryczną.

Ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania

- Przy odpowiedniej eksploatacji samochód nie powinien sprawiać użytkownikom poważniejszych problemów. Mało trwałe są fabryczne uszczelki, stąd czasem silniki są "mokre". Nie radzę nadmiernie zwlekać z wymianą uszczelki pod głowicą, a także układu rozrządu. Zdarzają się egzemplarze z mocno zużytym systemem chłodzenia silnika, a to grozi przegrzaniem jednostki. Najmniej trwałym, fabrycznym elementem zawieszenia są przednie amortyzatory.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowane Konkurent
Citroen Jumpy 1.9 D Nissan Vanette Cargo 2.3 D
Dopuszczalna masa całkowita 2.200 kg 2.450 kg
Ładowność 815 kg 1.060 kg
Długość 4.440 mm 4.500 mm
Szerokość 1.810 mm 1.695 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.940 mm 1.980 mm
Pojemność silnika 1.905 ccm 2.283 ccm
Moc maksymalna 71 KM 75 KM
przy obr./min 4.600 4.200
Maksymalny mom. obr. 120 Nm 125 Nm
przy obr./min 2.000 2.000
Prędkość maksymalna 145 km/h 145 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
Długość 2.059 mm 2.360 mm
Szerokość 1.435 mm 1.540 mm
Wysokość 1.290 mm 1.400 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Citroen Jumpy Nissan Vanette
Chłodnica 920 zł 1.150 zł
Sprzęgło 1.200 zł 1.220 zł
Amortyzator przedni 340 zł 300 zł
Reflektor 350 zł 400 zł
Filtr oleju 50 zł 40 zł
Ceny części używanych
Citroen Jumpy Nissan Vanette
Chłodnica 920 zł 1.150 zł
Sprzęgło 1.200 zł 1.220 zł
Amortyzator przedni 340 zł 300 zł
Reflektor 350 zł 400 zł
Filtr oleju 50 zł 40 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (czerwiec 2007)
Rocznik Citroen Jumpy Nissan Vanette
silnik / przebieg tys. km - cena brutto silnik / przebieg tys. km - - cena brutto
1997 1.9 D/ 185 - 15,5 tys. zł 2.3 D / 236 - 16,0 tys. zł
1998 1.9 D/ 234 - 17,5 tys. zł 2.3 D / 145 - 16,9 tys. zł
1999 1.9 D/ 190 - 18,2 tys. zł 2.3 D / 212 - 18,5 tys. zł
2000 1.9 TD / 205 - 20,0 tys. zł 2.3 D / 150 - 21,0 tys. zł
2001 2.0 HDI / 167 - 23,9 tys. zł 2.3 D / 137 - 26,0 tys. zł
2003 2.0 HDI / 102 - 28,5 tys. zł -
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.