Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Volvo FL 6E 12 - głównie do miasta

Samochody ciężarowe - Volvo FL 6E 12.180 chłodnia/kontener/firana (2000-2005)
09.10.2009 00:00:00
Volvo FL z najsłabszym, 180-konnym motorem sprawdza się głównie na krótkich dystansach. Uznanie użytkowników w sektorze dystrybucyjnym mały "Szwed" zdobywa głównie dzięki rozsądnym kosztom eksploatacji i wysokiej ogólnej niezawodności. Jeśli jednak dojdzie do awarii - mogą być problemy z jej usunięciem, ze względu na trudny dostęp. Zaletą samochodu jest niskie spalanie - 16-17 litrów ON na 100 km.
Opisywany model dostępny jest z napędem 4x2, z rozstawami osi od 3.200 do 6.500 mm. Wóz napędza 5,45-litrowy, sześciocylindrowy turbodiesel o mocy 180 KM. Niezbyt dynamiczny motor chwalony jest za trwałość i ekonomikę. Średni przebieg do naprawy głównej wynosi 800-900 tys. km. Przy przebiegach ok. 300-400 tys. km zużycie paliwa i oleju silnikowego oraz stopień sprężania są najczęściej zbliżone do fabrycznych. Według użytkowników spalanie wynosi średnio 16-17 l ON na 100 km. Układ paliwowy nie toleruje ropy niskiej jakości. Jak twierdzą mechanicy, do awarii pompowtrysków w tym modelu dochodzi jednak rzadziej niż w mocniejszych odmianach. Powód: "stoosiemdziesiątka" wykorzystywana jest na krótkich dystansach, najczęściej w transporcie dystrybucyjnym (z zabudowami izotermicznymi, kontenerowymi lub kurtynowymi, najpopularniejsze są wersje o dmc do 12 t), przez co tankowana jest zazwyczaj na tych samych, sprawdzonych stacjach.
Motor współpracuje z sześciostopniową manualną skrzynią biegów ZF. Przekładnia, podobnie jak sprzęgło, nie sprawia problemów.
Małe Volvo ma zawieszenie pneumatyczne lub mechaniczne, z przodu i z tyłu oparte na resorach. Bolączką w tradycyjnym podwoziu są wyrabiające się tuleje resorów. Awaria, ze względu na utrudniony dostęp do tych elementów, skomplikowana w usunięciu. Użytkownicy "FL-ek" często wymieniają też sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Pneumatyka nie sprawia natomiast problemów, podobnie jak tylne mosty. Wytrzymałe jest też zawieszenie kabiny.
Zarówno kabina (dostępne są krótkie dzienne i przedłużone sypialne), jak i rama dystrybucyjnego Volvo są solidnie zabezpieczone przed korozją. Minus: ciasne wnętrze, niskiej jakości, trzeszczące plastiki, kiepskie ogrzewanie oraz słabe wyciszenie. Pochwały zbiera skuteczny i niezawodny układ hamulcowy.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- "FL-ka" z najsłabszym, 180-konnym motorem to udany pojazd. Do serwisów trafiają auta z dużymi przebiegami i mimo to chodzi zazwyczaj tylko o bieżący serwis. Płyny i filtry warto wymieniać co 40 tys. km lub co siedem miesięcy. Koszty obsługi nie są wygórowane, większość napraw można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest dobra, a ich ceny rozsądne.
Plusy
Bezawaryjne tylne mosty.
Trwałe, ekonomiczne silniki.
Skuteczny układ hamulcowy.
Mocne sprzęgła.
Minusy
Ciasne szoferki.
Słabe wyciszenie.
Usterki mechanicznego zawieszenia osi.
Kiepska dynamika.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd ocenianyVolvo FL 6E 12.180, 4x2 KonkurentDAF LF 55.185 E12, 4x2
Dopuszczalna masa całkowita 11.999 kg 12.000 kg
Nośność 6.150 kg 5.950 kg
Rozstaw osi 4.700 mm 4.800 mm
Poj. silnika / cylindry 5,45 l / R6 5,9 l / R6
Moc maksymalna 180 KM 185 KM
przy obr/min 2.100 2.400
Maks. moment obrotowy 700 Nm 790 Nm
przy obr/min 1.400-1.800 1.200-1.800
Skrzynia biegów ręczna 6+1 ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener)
długość 6.350 mm 6.200 mm
szerokość 2.450 mm 2.490 mm
wysokość 2.390 mm 2.400 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Volvo FL 6E 12.180, 4x2 DAF LF 55.185 E12, 4x2
Chłodnica 2.640 zł 2.650 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.632 zł 2.740 zł
Reflektor 890 zł 1.120 zł
Tarcza hamulcowa 674 zł 690 zł
Filtr oleju 116 zł 119 zł
Filtr powietrza 248 zł 232 zł
Ceny części używanych
Volvo FL 6E 12.180, 4x2 DAF LF 55.185 E12, 4x2
Reflektor 400 zł 500 zł
Zderzak przedni 550 zł 700 zł
Szyba czołowa 700 zł 800 zł
Chłodnica 800 zł 1.000 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (wrzesień 2009 r.)
Rocznik Volvo FL 6E 12.180, 4x2 kontener przebieg (tys. km) - cena netto DAF LF 55.185 E12 4x2 kontener przebieg (tys. km) - cena netto
2001 870 - 44,9 tys. zł 700 - 50,0 tys. zł
2002 810 - 55,0 tys. zł 670 - 57,0 tys. zł
2003 730 - 62,5 tys. zł 650 - 65,5 tys. zł
2004 650 - 67,0 tys. zł 600 - 70,0 tys. zł
2005 580 - 73,5 tys. zł 560 - 76,5 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.