Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Mercedes Atego najbardziej innowacyjny

Truck of the Year 2011
22.10.2010 00:00:00
Z okazji Międzynarodowej Wystawy Samochodów Użytkowych (IAA) w Hanowerze międzynarodowe jury, złożone z ekspertów, wybrało nowy, 12-tonowy Mercedes-Benz Atego na ciężarówkę roku, przyznając mu tytuł "Truck of the Year 2011". Jest on przyznawany co roku samochodowi ciężarowemu, który okazał się najbardziej innowacyjny w transporcie drogowym pod względem ekonomiki, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, zdatności do jazdy i komfortu. Atego uzyskało łącznie 127 punktów, drugie w klasyfikacji Volvo FMX zgromadziło 82 pkt, a trzecia Scania V8 - 45 pkt.
Wyróżniono Atego, które może być wykorzystywane w dystrybucji jako multitalent o wielu wariantach i produkowane seryjnie Atego 1222 L EEV BlueTec Hybrid, jako prekursora napędów alternatywnych.
Jury o zwycięzcy
Międzynarodowe jury Truck of the Year skomentowało zwycięstwo Atego: "Mercedes-Benz z nową rodziną Atego zaprezentował samochód ciężarowy klasy średniej o wielu różnych możliwościach zastosowania z "dwiema duszami". Z jednej strony kierowca, zajmujący się dystrybucją miejską, otrzymuje teraz wyposażenie, które było do niedawna zastrzeżone dla zawodowców w ruchu dalekobieżnym. Z drugiej zaś zaawansowany, równoległy napęd hybrydowy pcha do przodu kwestię poziomu emisji CO2 przez pojazdy użytkowe na terenie Unii Europejskiej."
Według zasad jury tytuł "Truck of the Year" jest przyznawany co roku samochodowi ciężarowemu, który okazał się najbardziej innowacyjny w transporcie drogowym pod względem ekonomiki, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, zdatności do jazdy i komfortu. Atego uzyskało łącznie 127 punktów, drugie w klasyfikacji Volvo FMX zgromadziło 82 pkt, a trzecia Scania V8 - 45 pkt.
BlueTec Hybrid
Atego BlueTec Hybrid wykorzystywane w dystrybucji towarów wykazuje możliwość zaoszczędzenia od 10 do 15 % paliwa oraz obniżenia emisji CO2 w porównaniu z samochodami ciężarowymi o napędzie konwencjonalnym. Po udanym zastosowaniu pierwszych prototypów modelu Atego Hybrid u klientów już pod koniec ubiegłego roku, udało się sprzedać niemieckim klientom pierwszych 50 sztuk pojazdu Atego BlueTec Hybrid. Celem tej floty jest podkreślenie codziennej przydatności tego pojazdu z napędem hybrydowym podczas realnego użytkowania przez klienta i sprawdzenie przysłowiowej niezawodności Mercedes-Benz Atego, także w wariancie hybrydowym. Ważnymi aspektami produkcji seryjnej są także europejska homologacja, dostępność różnych wariantów rozstawu osi, dostępność pojazdów z kierownicą z prawej i lewej strony oraz profesjonalny serwis Mercedes-Benz Service.
Jednolita architektura hybrydy
Mercedes-Benz Trucks stawia w przypadku Atego BlueTec Hybrid na architekturę z jednym równoległym napędem hybrydowym. Według niemieckiego producenta dostosowuje się on najlepiej do budowy technicznej zespołu napędowego samochodu ciężarowego. W przypadku tego rozmieszczenia podzespołów hybrydowych silnik elektryczny znajduje się za silnikiem spalinowym i sprzęgłem, ale przed skrzynią biegów. Przy takiej budowie oba silniki mogą napędzać pojazd pojedynczo lub w sposób łączony. Położenie pozwala na elektryczne ruszanie, rekuperację, wspomaganie przez silnik elektryczny oraz optymalizację krzywej charakterystyki silnika wysokoprężnego. Okazało się ono najlepszym rozwiązaniem. W porównaniu do konwencjonalnego napędu dochodzą tutaj, jako dodatkowe komponenty, bateria do napędu silnika elektrycznego, przetwornica lub przekładnik napięciowy oraz układ sterowania napędem hybrydowym i układ chłodzenia.
Kompaktowy diesel wspierany przez silnik elektryczny
W Atego BlueTec Hybrid stosowany jest nowoczesny silnik 4-cylindrowy Euro 5 EEV. Platformę tego dystrybucyjnego samochodu ciężarowego z napędem hybrydowym stanowi Atego 1222 L EEV. Już pojazd bazowy spełnia ekologiczne standardy EEV i ze swoją dopuszczalną masą całkowitą 11,99 t należy do ulubionej kategorii pojazdów stosowanych w dystrybucji w Europie (porusza się bez opłat po niemieckich drogach). Jego kompaktowy i lekki 4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 924 LA o pojemności 4,8 l osiąga moc 160 kW (218 KM) przy 2.200 obr/min i maksymalny moment obrotowy 810 Nm przy 1.200-1.600 obr/min.
Do tego dochodzi chłodzony wodą silnik elektryczny o mocy maksymalnej 44 kW i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Chodzi tutaj o silnik w technologii ECM. Silnik elektryczny jest umieszczony między sprzęgłem a zautomatyzowaną skrzynią biegów. Jest to 6-biegowa skrzynia Mercedes-Benz G 85-6 z automatycznym systemem przełączania biegów Telligent.
Silnik elektryczny pozyskuje energię z wydajnych baterii litowo-jonowych. Baterie są zasilane dzięki odzyskiwanej sile hamowania (rekuperacja). Jeśli kierowca wyhamowuje pojazd, silnik elektryczny działa jak alternator, energia hamowania jest przekształcana w energię elektryczną, która jest kumulowana w baterii aż do osiągnięcia jej maksymalnej pojemności. To samo dzieje się podczas hamowania silnikiem. Przetwornica przekształca napięcie prądu stałego baterii w napięcie zmienne silnika elektrycznego. Poprzez stosowanie funkcji Start/Stop silnika do zera redukowane jest zużycie paliwa i poziom hałasu podczas postoju na czerwonym świetle. Wyłącza ona automatycznie silnik wysokoprężny.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.